Faceți căutări pe acest blog

vineri, 19 octombrie 2018

România ierarhilor

Ierarhii Bisericii Ortodoxe Române trebuie să ia o poziție oficială față de cererea de autocefalie (independență) a Bisericii Ortodoxe Ucrainene față de Biserica Ortodoxă Rusă.
Decizia este extrem de dificilă, având un impact politic și social enorm.

Sunt oare pregătiți membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să adopte o poziție care să avantajeze comunitățile credincioșilor români din țară și de peste hotare, dar care să mulțumească și Bisericile Ortodoxe surori?

Întrebarea este cât se poate de legitimă, având în vedere comportamentul și deciziile ierarhilor din ultima perioadă de timp.
Că nu-i interesează viața duhovnicească proprie, ierarhii o demonstrează zilnic prin comportamentul și atașamentul puternic față de bunurile materiale.
Că nu se pricep să-și administreze marea instituție pe care o conduc, ierarhii o demonstrează permanent prin încălcarea regulilor interne și a dreptului canonic, și bisericesc.
Că nu se pricep la politica internă a României, ierarhii au demonstrat-o de multe ori prin susținerea unor nulități în fruntea localităților și a țării, cât și prin rezultatul dezastruos al referendumului pentru redefinirea familiei tradiționale.

A venit și momentul în care ierarhii trebuie să-și demonstreze priceperea sau mai degrabă nepriceperea în politica externă: scandalul dintre ucraineni și ruși iscat pe tema autocefaliei.

Ucraina, fiind un stat independent care are o limbă proprie, este îndreptățită să ceară constituirea unei biserici autocefale. Exemplu în acest sens fiind mai toate țările ortodoxe care au biserici naționale autocefale. Problema e că ucrainenii, în avântul lor naționalist, zdrobesc toate drepturile minorităților etnice și religioase.

Rusia nu dorește crearea unei biserici ucrainene autocefale din motive imperialiste lesne de înțeles: vor să domine spiritual cât mai mulți credincioși. Ba mai mult, cu o ipocrizie crasă, și-au arogat și un obiectiv mesianic mondial: „Moscova să devină a treia Romă”! Da, adică ei, rușii cei binecredincioși, să conducă spre mânuire toate popoarele lumii, începând cu cele creștin-ortodoxe. Și ca să se facă bine înțeleși, rușii au bătut cu pumnul și pantoful în masa patriarhului ecumenic din Constantinopol, amenințând cu ruperea Bisericii Ortodoxe.

Patriarhul ecumenic a acționat corect, acordând independența Bisericii Ucrainene, urmând ca fiecare dintre Bisericile Ortodoxe Naționale să se pronunțe pentru sau împotriva acordării autocefaliei ucrainenilor.

România are un cuvânt important de spus în această chestiune, dar decizia pe care trebuie să o ia nu este prea ușoară.

În primul rând, acordarea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Ucrainene ar pune sub semnul întrebării jurisdicția duhovnicească a românilor din această țară.
Vor trece sub tutela Bisericii Ortodoxe Ucrainene, vor rămâne sub tutela Bisericii Ortodoxe Ruse sau vor cere jurisdicția Bisericii Ortodoxe Române?
Ucrainenii sunt puși pe fapte mari și dorind să scape de influența Rusiei, ciopârțesc pe zi ce trece drepturile tuturor minorităților, incluzând-o pe cea românească: limbă, școală, cultură, cult etc.
N-ar fi de mirare ca Ucraina să interzică și dreptul la slujbe religioase în limba română.

În al doilea rând, recunoașterea Bisericii Ortodoxe Ucrainene ar crea un precedent pentru Republica Moldova care are în momentul de față dublă jurisdicție duhovnicească: către Biserica Ortodoxă Rusă și către Biserica Ortodoxă Română.
Vor trece moldovenii sub tutela unei eventuale Biserici Ortodoxe Moldovenești sau vor rămâne fideli Bisericii Ortodoxe Române?
Se va discuta din nou de un așa-zis popor moldovenesc?
Se va impune din nou așa-zisa limbă moldovenească?
Se va mai putea vorbi de unirea României cu Republica Moldova?
Etnicii ucraineni din Republica Moldova vor cere jurisdicția duhovnicească a Bisericii Ortodoxe Ucrainene?
Care va fi poziția etnicilor ucraineni față de statul român, având în vedere că ei susțin cu tărie forțele pro-ruse din Republica Moldova?
Va fi fărâmițată Republica Moldova în enclave care au sisteme de valori diferite?

În al treilea rând, Biserica Ortodoxă Română are de rezolvat o situație internă deosebită: mulți români creștin-ortodocși sunt căsătoriți cu români de alte confesiuni.
Asta înseamnă că o mare parte din populația României își dorește apropierea canonică de Biserica Catolică și de Bisericile Protestante.
Idealul unirii întregii lumi creștine este din ce în ce mai discutat în lumea teologică occidentală și răsăriteană.
Recunoașterea Bisericii Ortodoxe Ucrainene și ruperea Bisericii Ortodoxe Ruse de Patriarhia Ecumenică ar duce la o îndepărtare de la acest ideal.

În al patrulea rând, Biserica Ortodoxă Română are și ea orgoliile ei.
Își dorește ca România să devină „Noul Ierusalim”! Adică un fel de pol al tuturor religiilor.
Că nu degeaba construiește „Catedrala Mântuirii Neamului” și creează o „infrastructură duhovnicească” care să corespundă acestui ideal măreț.
Ideea se pare că a pornit de la un celebru profet indian care vedea România și India ca doi poli ai spiritualității mondiale. Cel puțin așa se discută printre credincioșii iubitori de folclor cu iz mesianic.
Alții mai semi-docți, susțin că ideea a apărut cumva din sânul unei organizații discrete ca să potențeze supunerea „opincii” față de „vlădică”.
Oricare ar fi originea ideii, acesta a prins, a dat „roade” și este discutată „mai în șoaptă”, „mai în public” sau „mai lasă”.

Ierarhii Bisericii Ortodoxe Române trebuie să temporizeze lucrurile și să cheme la masa negocierilor: Patriarhia Ecumenică, Biserica Ortodoxă Rusă și ierarhii ucraineni.
Trei chestiuni vor trebui să-și găsească răspunsul în urma tratativelor: păstrarea unității lumii ortodoxe, determinarea clară a jurisdicției diferitelor biserici ortodoxe și impunerea unei carte a drepturilor minorităților etnic-religioase în întregul spațiu ortodox.

Decizia pe care o vor lua ierarhii români este una foarte importantă, cu reverberații adânci în lumea politică și spirituală internațională.
Alegerea corectă va crea o oportunitate uriașă României.
Alegerea greșită va lăsa ierarhii români doar cu manifestările religioase de tip contingent-idolatrice cu iz medieval care vor duce la fărâmițarea inevitabilă a Bisericii.